Czym jest cukrzyca ciążowa

W pierwszej ciąży ok 28. tygodnia podczas badania krzywej cukrowej zdiagnozowano u mnie cukrzycę ciążową. Wiele się wtedy dowiedziałam o przyczynach jej występowania, grożących powikłaniach i metodach radzenia sobie z cukrzycą w codziennym życiu.


Idąc rano na badanie krzywej cukrowej byłam przekonana, że mnie to nie dotyczy. No bo z jakiej racji. Nie mam przecież nadwagi, w rodzinie też nikt nie jest zdiagnozowany. O tym jak bardzo się myliłam przekonałam się szybko, bo już tego samego dnia podczas odbierania wyników. Niestety mój wynik glikemii po dwóch godzinach zdecydowanie przewyższał ówczesną dopuszczalną normę.

Ginekolog skierował mnie do diabetologa i tak rozpoczęła się moja walka z cukrzycą.

A nie była to łatwa walka, bo 8 tygodni ciąży musiałam spędzić w szpitalu (z innych niż cukrzyca powodów, ale o tym innym razem). Nie wiem jak jest w innych szpitalach i nie wiem jak jest teraz w tym toruńskim, ale w 2014 roku "trzymanie" diety cukrzycowej jedząc to co podawano pacjentkom było wręcz nierealne. Nie wspomnę już o wartościach estetycznych czy odżywczych serwowanych posiłków. Ostatecznie się udało, utrzymywałam w 99% właściwy poziom cukru we krwi do samego porodu i urodziłam zdrowego synka.

Być może otworzyłaś ten post, bo zmagasz się z tym samym problemem. W tym wpisie dzielę się z Tobą moją wiedzą, na temat cukrzycy ciążowej, zdobytą od pani diabetolog i z licznych ulotek jakie otrzymałam w gabinecie lekarskim i w szpitalu.








Cukrzyca ciążowa to nietolerancja glukozy prowadząca do podwyższonego stężenia cukru we krwi. Ma to niekorzystny wpływ zarówno na przebieg ciąży, jak i rozwój dziecka. Możesz temu zapobiec poprzez stosowanie odpowiedniej diety, aktywność fizyczną i kontrolę masy ciała.



Powikłania mogące pojawić się w wyniku cukrzycy ciążowej

Niżej wymienione powikłania mogą, ale nie muszą się pojawić. Zdiagnozowanie cukrzycy ciążowej i odpowiednie leczenie powoduje, że mimo choroby możesz urodzić całkowicie zdrowe dziecko. 

Podwyższone poziomy cukru we krwi mogą spowodować nadmierne wzrastanie dziecka i zaburzenia metaboliczne. Kosekwenją jest zwiększone ryzyko powikłań okołoporodowych, takich jak przedłużający się poród, urazy, niedotlenienie dziecka (co może rzutować na dalszy rozwój neurologiczny). 
U Twojego dziecka może pojawić się zespół zaburzeń noworodkowych: nadmierna masa urodzeniowa, przerost narządów i tkanek, hipoglikemia, zaburzenia elektrolitowe, niedojrzałość płuc.
Konsekwencją nieleczonej cukrzycy może być nadmierna produkcja insuliny przez dziecko i ryzyko jego niedocukrzenia w okresie okołoporodowym.
Pamiętaj, że nawet niewielkie odchylenia od właściwego poziomu glikemii stanowią ryzyko powikłań dla Twojego dziecka. 
Dla Ciebie nieleczona lub niewłaściwie leczona cukrzyca też niesie pewne konsekwencje. Wśród kobiet z cukrzycą ciążową odnotowuje się  większy odsetek porodów zabiegowych, cięć cesarskich, porodów indukowanych, urazów okołoporodowych. Częściej też pojawia się nadciśnienie indukowane ciążą i stan przedrzucawkowy.


  
Czynniki zwiększające ryzyko wystąpienia cukrzycy ciążowej:
  • nadwaga przed ciążą,
  • stwierdzona cukrzyca  u rodziców i/lub rodzeństwa,
  • podwyższona glikemia na czczo lub upośledzona tolerancja glukozy przed ciążą,
  • urodzenie dużego dziecka we wcześniejszej ciąży,
  • poronienia, obumarcia płodu, wady rozwojowe w poprzednich ciążach,
  • cukrzyca ciążowa w poprzedniej ciąży,
  • wiek powyżej 35 lat,
  • cukier w moczu,
  • zwiększona ilość płynu owodniowego.



Diagnozowanie cukrzycy ciążowej 

Między 24 a 28 tygodniem ciąży wykonuje się test obciążenia 75g glukozy. Do badania krew jest pobierana trzykrotnie: na czczo, po 1 godzinie od wypicia glukozy i po 2 godzinach od jej wypicia.



Postępowanie przy cukrzycy ciążowej
  • kontrolowanie poziomu glukozy we krwi (najczęściej na czczo i godzinę po trzech głównych posiłkach),
  • przestrzeganie zaleceń dietetycznych otrzymanych od lekarza, 
  • kontrolowanie przyrostów masy ciała,
  • uprawianie ćwiczeń zalecanych dla kobiet w ciąży jeżeli nie ma ku temu przeciwwskazań,
  • włączenie insulinoterapi jeśli to konieczne,
  • kontrolowanie ciśnienia tętniczego krwi.
  


Samokontrola w cukrzycy ciążowej

Obejmuje ona:
  • pomiary glikemii przy pomocy glukometru,
  • badanie ciał ketonowych i glukozy w moczu przy uzyciu pasków testowych,
  • stosowanie zasad zdrowego odżywiania, przestrzeganie diety,
  • przyjmowanie insuliny gdy to konieczne.


To tylko podstawowe informacje o cukrzycy ciążowej. Mam nadzieję, że uświadomiłaś sobie jaka odpowiedzialność na Tobie ciąży gdy masz ją zdiagnozowaną i będziesz przestrzegać zaleceń lekarza. Wierz mi, że będąc na oddziale patologii ciąży widziałam wiele kobiet lekceważących swoją chorobę, nie myślących wcale o tym, że szkodzą swojemu dziecku.





Spodobał Ci się ten post? 
Będzie mi miło gdy zostawisz komentarz 
lub 
polubisz bloga na Facebooku    





Komentarze